28 maart 2006

Arend vliegt 300 kilometer naar baasje

Arend Lucy was zo gehecht aan haar vorige eigenaar dat ze terug naar ¨huis¨ vloog. De arend Lucy die net verkocht was, heeft de 300 kilometer die haar van haar vorige eigenaar scheidden, teruggevlogen. Lucy is een drie jaar oude Aquila rapax of een roofvogelarend. Ze werd voor bijna 4500 euro verkocht door de valkenier Titus Wardle aan een andere vogelliefhebber. Vlak na de verhuizing werd Lucy vermist. Twee weken later dook ze op bij het huis van haar vorige eigenaar. ¨Ik vloog met mijn havik toen ik Lucy zag zitten op een muurtje. Ik kon mijn ogen niet geloven,¨ vertelt Wardle.

De vlucht van Lucy is uitzonderlijk door de afstand die de roofvogel aflegde. ¨Op de dag dat ze besloot terug te vliegen was het heel erg winderig. Daardoor kon ze op een windstroom naar het noorden geraken. Maar de afstand die ze aflegde is zeer uitzonderlijk. Het verste dat ik ze heb weten vliegen was ongeveer 15 kilometer. En ik ben al meer dan twaalf jaar bezig met roofvogels,¨ zegt de 21-jarige.

Wardle was zeer ontroerd dat Lucy naar hem terug en besloot dan ook om de vogel te houden. ¨Ze vindt het hier duidelijk leuk en is vastbesloten om te blijven. Ik was wel geschrokken toen ik haar vond, of moet ik zeggen: toen ze mij vond? Maar tegelijk vond ik het erg om haar te zien gaan, dus het is wel leuk dat zij er hetzelfde over dacht. Hoe zou ik haar dan terug kunnen afstaan?¨ De roofvogelfan heeft het geld intussen teruggestort.

Geen opmerkingen: