10 maart 2006

Hombeekse koe brengt kalf met twee koppen ter wereld

Veehouder Ludo Slachmuylders (51) uit Hombeek bij Mechelen was donderdagmorgen helemaal van zijn melk. Zijn koe Wouke bracht een kalfje met twee koppen ter wereld. "Het gebeurt zelden dat wij zo'n dier levend kunnen onderzoeken", zegt Pieter Cornille van de Universiteit Gent.

Met een veestapel van tweehonderd koeien, waarvan er tachtig per jaar kalveren, is Ludo het een en ander gewoon. Maar een Siamese tweeling, dat had hij in zijn 25-jarige carrière als veehouder nog nooit meegemaakt. "Omdat ik vermoedde dat er iets niet pluis was, verwittigde ik de veearts. Wouke maakte geen opening", vertelt Ludo.

De pas afgestudeerde Sam Daeleman (24) repte zich meteen naar Hombeek. "Het was even paniek. Ik kreeg het kalfje maar niet gedraaid. Op een gegeven moment zat er niks anders op dan een grotere snede te maken", legt de veearts uit. "Toen plots die twee koppen eruit kwamen, ben ik de stal uitgelopen. Ik kon het niet aanzien", zegt boerin Mia Keuleers. In heel Vlaanderen stellen Gentse onderzoekers zo'n geboorte maar twee keer per jaar vast.

"Zelf kende ik het ook alleen maar van mijn cursussen. Ik had er wel eens eentje op sterk water gezien. Al die theorie blokken, zei me als student niet veel. Dat ik zoiets in het echt zou meemaken, had ik nooit durven denken", aldus Sam. Uit voorzorg nam hij meteen contact op met de faculteit diergeneeskunde in Gent, de universiteit waar hij in juni vorig jaar afstudeerde. "Zelfs mijn baas Wim had zoiets nog nooit gezien en wij helpen toch bijna duizend dieren per jaar kalven", aldus de veearts.

"Aanvankelijk leek het kalfje nog redelijk gezond. Het vertoonde zuigreflexen en wilde zelfs drinken", weet Ludo. Vier uur na de geboorte arriveerde het team uit Gent. "Door de dubbele kop heeft het kalfje andere afwijkingen opgelopen. Zo zijn de achterpoten niet ontwikkeld en wegens een open rugje ligt het zenuwstelsel bloot", stelt assistent Pieter Cornille vast. "Na onderzoek zullen wij euthanasie moeten toepassen, want het dier heeft weinig kans op overleven".

Geen opmerkingen: