14 april 2006

Kat zit al twaalf dagen gevangen in muur


Boren, minicamera's en rauwe vis konden allemaal niet baten om de kleine Molly, een 11-maand oude kat, te bevrijden. Molly zit al twaalf dagen gevangen achter de muur van een delicatessenzaak in de stad New York. Dat gebeurde doordat de nieuwsgierige viervoeter door een nauwe spleet tussen twee gebouwen glipte, waarna ze een gat heeft gemaakt, of erdoor is gevallen, in een poging de kelder van de zaak te bereiken.

Zowel de politie als de brandweer werd opgetrommeld om de kat te bevrijden. Sinds woensdag hebben ze de taak overgelaten aan Mike Pastore die een dierencentrum in New York City bezit.

Beschermd
Woensdag werden nieuwe pogingen opgestart om de kat te verlossen. Na enkele dagen stilte, waarin gevreesd werd dat ze was gestorven, begon ze weer te miauwen. Een dierenteam probeerde met een piepkleine camera, vastgemaakt aan loodgietersgereedschap, de kat te vinden. Gevreesd wordt dat het geluid van de boor het katje verder de muur heeft ingejaagd. De muur openbreken is een delicate zaak, gezien het gebouw beschermd is. Er wordt nauw op toegekeken dat het gebouw niet beschadigd raakt.

Water en eten
"Het is de moeilijkste zaak die we ooit al hebben meegemaakt," zegt Pastore. "Ik hoop echt dat ze bevrijd wordt, want ik hou zeer veel van katten. Het zou me pijn doen als we haar er niet op tijd kunnen uithalen." Buren laten blikken kattenvoer en rauwe vis achter, ondanks dat het niet zeker is dat Molly het voedsel kan bereiken. Het is ook onduidelijk of Molly toegang heeft tot regenwater.

Boete
De eigenaar van Molly, Pete Meyers, mag eigenlijk geen dieren houden in zijn delicatessenzaak. Regelmatig moet hij 300 dollar (zo'n 250 euro) boete betalen. "Maar," zo zegt de 61-jarige, "als ik Molly niet zou hebben dan zou ik een boete moeten betalen voor de muizen die hier anders zitten. Ik heb er deze morgen nog een zien lopen."

Geen opmerkingen: