02 mei 2007

Konijn Snuf de dupe van relatieproblemen

LELYSTAD/EMMELOORD - "We zitten hier voor Snuf het konijn", begon de politierechter in Lelystad dinsdag de rechtszaak tegen de 41 - jarige J.W. uit Emmeloord. W. gaf het konijn geen eten en drinken door liefdesproblemen en daardoor stierf Snuf. Door uitdroging, concludeerde een dierenarts. Het konijntje werd het slachtoffer van het relatieprobleem van zijn verzorgers, vertelde W. ter zitting. Daardoor vergat W. Snuf te verzorgen. Zijn vrouw was weggelopen en liet hem achter met de kinderen en Snuf. Het konijn zat in een hok in de achtertuin.

W. gaf het dier twee dagen geen eten en drinken. "Het is geen stijl mij met de dieren en de kinderen te laten zitten? Ze kan toch niet verwachten dat ik voor de kinderen én een konijn kan zorgen? En dan verwijt ze mij dat ik het konijn heb laten doodgaan."

De ex-vrouw van W. deed aangifte nadat ze het konijn op sterven na dood zag liggen tijdens een bezoekje aan haar kinderen. Ze zag het broodmagere konijn stuiptrekkingen maken en voelde dat zijn mond droog was. Op weg naar de dierenarts overleed Snuf.

Eén keer eerder zag de ex hetzelfde tafereel, maar toen overleefde Snuf na het drinken van bak water.

W. vond het wel erg flauw dat zijn ex aangifte heeft gedaan van Snufs dood. "Ik zit hier nu, maar mijn ex was ook verantwoordelijk. Zij komt drie keer per week de kinderen bezoeken, dan kan ze voor het dier zorgen. Het was toch ook haar konijn?" Maar volgens de rechter en de officier van justitie was de Emmeloorder wel degelijk verantwoordelijk voor het welzijn van het konijn. "U had het konijn moeten verzorgen in plaats van laten doodgaan."

De officier van jusitie eiste een boete van 250 euro. Daar was de rechter in Lelystad het mee eens.

Geen opmerkingen: