21 augustus 2007

Onthoofde ratelslang slaat nog toe

Met slangen kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Dat weet nu ook de Amerikaan Danny Anderson (53) uit Prosser, 80 kilometer ten zuidoosten van Yakima in de staat Washington. Terwijl Danny samen met zijn 27-jarige zoon Benjamin de paarden op hun ranch aan het verzorgen was, dook plots een slang van anderhalve meter op. De twee konden de slang snel vastpinnen en hakten met een schop de kop van het reptiel. Maar toen Danny de kop in de koffer van zijn pickup truck wilde gooien, bleek de slang nog in leven te zijn. "Plots richtte de kop op, maakte bijna een salto en beet in mijn vinger", sprak Anderson. "Pas nadat ik echt hard schudde, kon ik mijn hand losrukken."

Antigifstalen
Anderson trok snel richting het plaatselijke ziekenhuis, maar eens daar aangekomen was zijn tong al opgezwollen. Hij werd meteen doorverwezen naar een groter ziekenhuis 50 kilometer verderop waar ze hem zes antigifstalen konden toedienen. Daar werd Anderson nog twee dagen lang ter observatie gehouden.

Laatste reflex
Volgens ecoloog Mike Livingston bevindt de ranch van de Andersons zich in een biotoop van slangen, maar ook hij had nog nooit gehoord van iemand die nog gebeten werd door een onthoofde slang: "Erg verrassend, maar toch belangrijk om te weten. Waarschijnlijk was het nog een laatste reflex van de slang." Anderson liet nog weten dat hij de volgende slang die hem bedreigt, meteen onder de grond zal begraven. "Ik krijg er nog altijd koude rillingen van als ik aan het incident terugdenk."

Geen opmerkingen: