17 oktober 2008

Hitsige eland kiest vreemde partner

Bezoekers van een conferentie aan het Windsor Institute (VS) kregen woensdag een verrassing toen een eland besloot dat een van de pick-up trucks erg aantrekkelijk was. Mike Dunbar, eigenaar van het bedrijf, zei dat de eland erg verkikkerd was op een rode Ford F150 truck van een van de bezoekers.

¨Ik kwam hier vanochtend aanrijden en dacht eerst dat er een paard op de oprit stond, maar daarna realiseerde ik me dat het een eland was,¨ zei Dunbar. ¨Het dier draaide om de truck heen. Hij legde er één poot op en daarna de tweede voorpoot. Na een aantal minuten werd het duidelijk wat er aan de hand was. De mensen die hier voor de les kwamen liepen naar buiten en begonnen foto's te maken. De eigenaar van de truck bleef op zijn claxon slaan, in de hoop dat het hem af zou schrikken, maar ik denk dat de eland dacht dat het geluiden uit het wild waren.¨

Dunbar zei dat de eland uiteindelijk afdroop, de beschaamde eigenaar van de truck Michael Speck achterlatend met een bekraste truck. Speck wilde alleen kwijt dat hij uit central New York komt. ¨Het is een mooie truck, rood, erg mooi.¨ zei Speck lachend. ¨Het was interessant. Ik voel me bevoorrecht.¨ Speck zei dat hij niet wist of hij het incident zou melden, ondanks dat de truck aan de voorkant onder de krassen zit. Hij vraagt zich af hoe hij dat zou moeten verklaren.

Het Windsor Institute is, volgens de website, opgericht door de internationaal erkende stoelenmaker Mike Dunbar en zijn vrouw, Sue. Het is de enige school in de wereld die gewijd is aan het maken van Windsor stoelen.

Mark Ellingwood, een wildlife bioloog van New Hampshire Fish and Game, zei dat hij nog nooit van zoiets gehoord had. ¨Ik zou het abnormaal gedrag noemen,¨ zei Ellingwood. ¨Het is mogelijk dat het gedrag is gekoppeld aan een neurologische aandoening die soms voorkomt bij zuidelijke New Hampshire elanden. Het wordt hersenworm genoemd en kan resulteren in traagheid en andere gedragingen die niet normaal zijn.¨

Geen opmerkingen: