03 mei 2006

Man met kanker wandelt elke dag met gans

Diamanten mogen de beste vrienden van vrouwen zijn, zoals Nicole Kidman zingt in Moulin Rouge, ganzen zijn die van mannen met kanker.

Bill Lytle kreeg eind vorig jaar te horen dat hij terminale pancreaskanker had. De dokters gaven hem maar enkele maanden meer. Maar Lytle was niet klaar om dood te gaan en bleef koppig, in goede en slechte dagen, zijn hobby beoefenen: wandelen.

Hij limiteerde zichzelf tot 5 kilometer per dag bij een nabijgelegen meer. Daar ontmoette hij de gans die zijn wandelgezel zou worden. “De gans gaf me de kracht om door te gaan, ook als ik me niet goed voelde.” Lytle noemde de gans Mr Waddles, maar heeft geen verklaring voor de band die ontstaan is tussen hem en het dier. Ook zijn vrouw Myrna en een bioloog staan voor een raadsel. “Misschien voelt het dier dat Bill ziek is?” oppert Myrna nog.

Zeker is dat de relatie tussen mens en dier speciaal is. De gans komt onmiddellijk als Lytle roept en komt zelfs kopjes geven. Maar niemand anders mag in de buurt komen: de gans bijt naar iedereen, Myrna, hun dochter en de verpleegster. “Soms wandelt hij rond mij, soms naast mij,” zegt Lytle liefdevol over zijn gevederde vriend.

“Ik mag hem strelen, op zijn kop, zijn nek en zijn rug. Ik vind het wel leuk dat hij altijd komt als ik kom wandelen.” Lytle zal blijven wandelen: "Ik ben ervan overtuigd dat ik anders mijn volgende december niet haal. Volgens mij is het door het wandelen en het gezelschap van mr. Waddles dat ik nu nog leef."

1 opmerking:

Anoniem zei

Waaaaaaaaaaaaaaaaahaaaaaahaaaaaaaaakanker vet dat gaan wij ook doen effe een gans zoekkenkankervet whahahahahahahakanker stonedwhaahahh engaans